Δύσκολες και επικίνδυνες καταστάσεις στο σκάφος.

Published on 10 January 2023 at 18:33

Το 2018 ετοιμαζόμασταν για ένα μεγάλο πέρασμα, που ακόμα δεν κάναμε ! Έτσι αποφασίσαμε να πάμε σε ένα εκπαιδευτικό σεμινάριο, 6 μέρες, με θέμα, δύσκολες και επικίνδυνες καταστάσεις στο σκάφος. Το οργανώνει κάθε χρόνο μια μεγάλη σχολή ιστιοπλοΐας, MACIF Ecole de Voile,  στην Μασσαλία. Θα μου πείτε, καλά τώρα που ασπρίσανε τα μαλλιά σου, θέλεις ακόμα σχολεία ; Ναι η ιδέα ήταν αντί να διαβάζουμε σε περιοδικά και βιβλία το τι κάνουμε αν…, θέλησα να αντιμετωπίσω αυτές τις καταστάσεις στην πράξη και ας ήταν άσκηση. Άλλο η θεωρεία και άλλο να βρεθείς χωρίς τιμόνι στην θάλασσα μόνος με την γυναίκα σου ! Και στην ιστιοπλοΐα μαθαίνουμε στην κάθε έξοδο και ας έχουμε πάρει ένα δίπλωμα σε ένα μήνα ή τρεις, που διαφημίζουν οι σχολές !

Και έτσι τον Οκτώβριο του 2018 βρεθήκαμε στην Μασσαλία, μαζί με ένα άλλο ζευγάρι, άγνωστο, στο ίδιο σκάφος ένα Dufour 40, και εγώ κυβερνήτης τον μισό χρόνο και τον άλλο μισό πλήρωμα. Οι υπεύθυνοι της σχολής στο δικό τους σκάφος, μακριά και η μόνη επικοινωνία με το VHF.

Το πρόγραμμα ήταν πολύ φορτωμένο ! Από το πρωί μέχρι το βράδυ, 6 μέρες.

Μετεωρολογική ενημέρωση, επίσκεψη ασφαλείας στο σκάφος, βάνες, διακόπτες μπαταριών, πυροσβεστήρες. Μανούβρες ασφαλείας του σκάφους με 2 άτομα πλήρωμα, μούδες, ανακωχή. Αβαρία μηχανής και είσοδος στο λιμάνι με πανιά.

Μανούβρες single handed. Αρρώστια, τραυματισμός, επικοινωνία με το νοσοκομείο της Τουλούζης, υπεύθυνο για τους γάλους ναυτικούς στην θάλασσα. Άνθρωπος στη θάλασσα με  πλήρωμα, με πανιά και με μηχανή. Στατική ανάκτηση, δυναμική ανάκτηση. Έρευνα ΜΟΒ νύχτα στην θάλασσα, μετά από λήψη του στίγματος πτώσης.  Πραγματική χρήση life raft στην θάλασσα. Ρίψη στη θάλασσα, φούσκωμα, αναποδογύρισμα, επιβίβαση πληρώματος, έλεγχος των πραγμάτων που βρήκαμε μέσα. Παραμονή στο life raft 1-2 ώρες. Οι μισοί πάθανε ναυτία σε λάδι θάλασσα. Ανέλκυση ναυαγού από ελικόπτερο. Εκπαίδευση στην  σωστή χρήση του VHF (καιρός, εντοπισμός), αποστολή μηνύματος έκτακτης ανάγκης, συνομιλία με το λιμενικό, mayday test.  Ρυμούλκηση, εξαέρωση κυκλώματος πετρελαίου, εισροή νερού, αβαρία στο τιμόνι. Πρώτες βοήθειες, μάθαμε να κάνουμε ράμματα, σε πόδι γουρουνιού !!

Με τη βοήθεια ειδικών σε κάθε τομέα. Χρήση εξοπλισμού πυρόσβεσης σε πραγματική φωτιά, πραγματική χρήση όλων των ειδών βεγγαλικών. Επίδειξη της στολής επιβίωσης στο νερό. Δοκιμές πλευστότητας, μπουφάν, σωσίβια, ιμάντες, έλεγχος σωσιβίων, κτλ.

Καταστροφικά σενάρια. Πραγματική αντιμετώπιση ! Το δικό μας έλεγε ότι χτυπήσαμε κάποιο  αντικείμενο στην θάλασσα 60 μίλια από τις ακτές, μικρή εισροή νερού αλλά σοβαρός τραυματισμός του καπετάνιου. Και η γυναίκα μου έπρεπε να επικοινωνήσει στο VHF, στην αρχή με το MRCC (το αντίστοιχο με το Ολυμπία ράδιο), μετά με το νοσοκομείο της Τουλούζης για διάγνωση που διέταξε εκκένωση του καπετάνιου δηλαδή εμένα. Επικοινωνία με τον γιατρό και τον πιλότο στο ελικόπτερο και κατόπιν με τους ναυαγοσώστες. Όταν η γυναίκα μου αρνήθηκε να εγκαταλείψει το σκάφος μετά από συνομιλία με τους ναυαγοσώστες,  ο καπετάνιος του ναυαγοσωστικού της είπε ότι ήταν διαταγή και ότι αυτός ήταν πλέον ο καπετάνιος του σκάφους μας και οχι αυτή !  Όλη η άσκηση στο VHF, κοντά 2 ώρες ! Στο τέλος νομίζαμε ότι ήταν αλήθεια !!! Την επόμενη μέρα πραγματική άσκηση, με το ελικόπτερο που κατέβασε τον γιατρό και τους ναυαγοσώστες που ήρθαν και μάζεψαν την γυναίκα μου, συνάντηση με τους στρατιωτικούς στην βάρδια του MRCC και ανάλυση των διαλόγων μεταξύ τους και της γυναίκας μου .

Είμασταν 4 σκάφη, 8 ζευγάρια. Όλοι ανεξαρτήτως έκαναν τις πραγματικές ασκήσεις ανά ζευγάρι. Έξη μέρες επι τόπου, διαμονή στο σκάφος, ασκήσεις από την ανατολή του ηλίου μέχρι αργά το βράδυ μερικές μέρες. Κόστος γύρω στα 650 Ευρώ συν τα φαγητά μας. Διαμονή στο σκάφος. Εάν καταλαβαίνετε και μιλάτε γαλλικά σας προτείνω αυτή την βδομάδα μάθησης χωρίς ενδοιασμό.  Κάθε βράδυ μετά τις ασκήσεις είναι γιορτή, φαγοπότι  !!!!

Στην οργάνωση τη εβδομάδας συνεργάστηκαν επίσης διάφορες υπηρεσίες. Το MRCC που συντόνιζε, οι ναυαγοσώστες και πυροσβέστες ναυτικοί της Μασσαλίας, η μοίρα ελικοπτέρων διάσωσης, το νοσοκομείο και γιατροί της Τουλούζης. Δεν κάναμε μόνο εμείς άσκηση κάνανε και αυτοί.

Πότε κάποια σχολή στην Ελλάδα θα κάνει κάτι αντίστοιχο ;

Μαζεύοντας μερικές φωτογραφίες και βίντεο, θα βρείτε ένα περιληπτικό βίντεο εδώ https://youtu.be/R9_ThauWacs

Εάν σας ενδιαφέρει περισσότερο ρίξτε μια ματιά εδώ https://www.macifcentredevoile.fr/se-former-toute-securite/les-formations-specifiques/securite-et-securimar/

Add comment

Comments

There are no comments yet.